Z medailisty ke stavbě tratě

Ti starší si určitě vybaví jeho bronz v roce 2000 ve St. Michielsgestel mezi juniory, o rok později v Táboře stejně cenný kov mezi kategorie U23. Dnes jedenačtyřicetiletý David Kášek již nezávodí, ale na letošním světovém světovém šampionátu bude i tak jeho stopa hodně výrazná.


Se závoděním skončil ve dvaatřiceti letech, loučil se jako vítěz domácí TOI TOI Cupu. Od té doby dělá pro firmu Tělovýchovné zařízení města Tábor. Sídlí na fotbalové hřiště na Stadion míru a blízko tak má k fotbalu, atletice, volejbalu, basketbalu, florbalu a dalším sportům. Na starosti má atletický tunel a další víceúčelová sportoviště. Kromě toho ale zůstal i u svého oblíbeného cyklokrosu. Již devátým rokem se věnuje v Táboře stavbě tratě pro světové šampionáty a závody Světového poháru. „Již v roce 2015 jsem byl členem týmu stavějící trať pro MS, nyní jsem již šéfem celé stavební čety. Stavím nejen trať, ale na starosti mám mnoho dalších věcí ohledně tratě. Moje četa má 19 lidí, a tu současnou trať jsme začali budovat 11. prosince, a o měsíc později začali s dodělávkami včetně reklam na mistrovství republiky,“ říká David Kášek.

I pro světový šampionát je vše již téměř hotové, jen se dodělávají nějaké věci kolem, třeba ohraničení areálu. „Železných plotů jsme postavili 14 km a na oplocení tratě spotřebovali dalších pět kilometrů velkých plotů, odhadem jsme zatloukli 3700 kolíků. Táborská trať je dvojitě oplocená tak, aby divák nemohl sahat na závodníka,“ vysvětluje Kášek a přidává: „Tribuny staví jedna táborská firma a  museli si půjčovat a přikupovat lešení. Průchodů máme dvanáct, z nich jeden jen pro mechaniky aby se rychle dostali do mycí zóny. Diváci tak budou mít možnost se po okruhu dobře pohybovat. Třeba jako dobrovolníky na průchody mám kluky z Kolína, Mladé Boleslavi, Veselí nad Lužnicí, jak jsme jezdili po závodech v jiných městech, tak jsme je domluvili. Pro ně bude mistrovství světa zážitek.“

Kášek předpokládá obrovský divácký zájem. „Já počítám, že nejhorší varianta pro organizaci je 50.000. A to bude, já ty lidi tam vidím a tím se řídím. Počítám i s nejhorším počasím, třeba velkým přívalem sněhu, ale zvládneme vše, jsem perfekcionista. Chci vše mít ne na 100 procent, ale na 200. Když předáváme trať komisaři Beatu Wabelovi, tak nechci žádný červený křížek, chci jen zelené. Třeba v loňském roce při SP když jsem s ním procházel trať, tak za mnou šli lidi z party a rovnou a rovnou opravovali, to co mu vadilo. Třeba krtince. Ale když se po chvíli otočil, tak byl spokojen, již tam, nebyly.“

V době MS ale bude lidí potřebovat o mnoho více. „Hodně mi s tím pomáhá kamarádka Dana Žitňanská. Shání dobrovolníky a dělá mi věci kompletně jejich organizace. Na moji sekci na průchody a zajištění bezpečnosti potřebuji 120 lidí na, celkem bude pořadatelů a organizátorů přes tři stovky. Jídlo pro pořadatele a plno dalších věcí kolem si řídím já,“ prozradil David Kášek. Se svojí partou nestaví ale jen trať, ale třeba taky parkoviště pro týmy. To jsou další velké ploty od TOI TOI, aby mě jezdci soukromí a nedostali se k nim diváci. 

Plán technického zajištění mistrovství světa začali řešit již v srpnu. „Do toho byl k tomu přibalen navíc také od září TOI TOI Cup. Od prosince je prý v areálu Komora každý den. „Přes den je to na nás, přes noc jej předáváme bezpečností agentuře. Mám pomocníka Zbyška Mráze, který jej když já nemohu, předává v 18:00 a přebírá v 7:00.“

Ale věcí spojených s MS je prý mnohem více. „Třeba 23. prosince večer mi poslali foto pyramidy z kruhového objezdu, že to vítr rozfoukal. No tak jsem 24. prosince, i když jsem měl horečku, musel jsem to vše připáskovat. Ale jak říkám, já musím mít vše perfektní.“

Podle předpověď má být při mistrovství světa nad nulou. „Přesto to bude i tak velmi rychlé. Sám jsem si trať mnohokrát projel a líbí se mi. Já bych ale potřeboval silovou, ale já miluji bahno. Nejraději jsem jezdil ve Švýcarsku, tam bylo bahno pokaždé,“ dodal David Kášek.

Text: Jaroslav Cícha